0
Doktersassistente Gerjanne

#O nee, alweer!?

november 22, 2019

Oh nee, alweer?!

Het is vrijdag en mevrouw X heeft vandaag al vier keer gebeld. Elke keer heeft ze een andere vraag. Ik voel aan de reactie van mijn collega’s dat ze het vervelend begint te vinden. Omdat ik net een paar weken in deze praktijk werkzaam ben heb ik geen idee wie deze mevrouw is. Ik moet mijn collega’s nog beter leren kennen, maar de patiënten ook, dat merk ik nu al. Mijn collega’s met jarenlange ervaring weten inmiddels wel wie deze mevrouw is.

Op een gegeven moment is het ongeveer vier uur en mevrouw X belt weer. Gek genoeg herken ik nu haar telefoonnummer al. Het is misschien niet een vriendelijke gedachte van mij (excuses daarvoor), maar toen ik het telefoonnummer van mevrouw in beeld zag staan dacht ik: ‘oh nee, alweer? Wat wil mevrouw deze keer?!…’ Ik neem de telefoon op: ‘Goedemiddag u spreekt met Gerjanne’. ‘Ja goedemiddag u spreek weer even met mevrouw X, ik had nog een vraagje. Ik heb de apotheek gebeld maar het recept is daar nog steeds niet binnen, wordt het wel voor het weekend geregeld?’ Ik geef aan dat ik voor mevrouw in het dossier ga kijken of het recept wel gemaakt is. Eigenlijk weet ik zeker dat het recept gemaakt is, maar oké, ik kijk toch even in het dossier. Ik geef aan dat het goed komt, het recept is gemaakt, maar de huisarts moet het recept nog fiatteren. Er was afgesproken dat het recept aan het eind van de middag bij mevrouw thuis bezorgd zou worden. Mevrouw lijkt gerustgesteld en gaat het afwachten.

Na nog geen tien minuten wordt er weer gebeld. Een collega neemt de telefoon op en ik zie aan haar gezichtsuitdrukking wie ze aan de telefoon heeft. Ja, het is mevrouw X. Mijn collega geeft aan dat het nu echt allemaal geregeld is met het recept en dat de apotheek het zo meteen nog bij mevrouw gaat bezorgen. Mevrouw is blij en kan eindelijk rustig het weekend beginnen.

Soms zijn deze patiënten lastig. Niet dat ze echt moeilijk zijn, maar het vergt toch energie van je omdat je heel vaak dingen moet overleggen met de huisarts.

Ach ja, uiteindelijk is het vijf uur en ben ik weer heel wat wijzer geworden, ik heb weer een patiënt leren kennen en hoe vervelend of irritant het soms ook kan zijn, je moet vriendelijk blijven. Ten slotte weet je ook niet of er dit keer echt iets aan de hand is of dat het een simpele vraag gaat worden.

Ik ga fijn en rustig het weekend in, net als mevrouw X.


Gerjanne is een kersverse doktersassistente en blogs voor ons over haar werkzaamheden in twee verschillende huisartspraktijken.

Ook leuk om te lezen

Geen reacties

Laat een reactie achter